Waarom is virtual reality een belangrijke ontwikkeling voor het onderwijs?

onderwijs vr

Iedereen heeft er al eens over gehoord of het ervaren. Virtual Reality (VR) wordt nu al de vierde golf van digitalisering genoemd. Letterlijk vertaald is VR een virtuele wereld. Deze wereld kan worden betreden via een zogenaamde head mount display (VR-bril). Een soort afgesloten skibril met voor elk oog een scherm waarop de nieuwe wereld wordt getoond. De bril zorgt ervoor dat deze wereld bij elke beweging van het hoofd meebeweegt zodanig dat onze hersenen daadwerkelijk geloven dat we in deze wereld aanwezig zijn. Daarom moet je VR  hebben ervaren om de impact ervan te kunnen inschatten.

“Een student die een ervaring opdoet, leert vele malen meer dan een student die alleen uitleg krijgt van de docent.”

Interessant aan deze ontwikkeling is dat deze virtuele wereld niet beperkt is tot de fysieke en/of ethische normen van onze realiteit. In VR kunnen we overal zijn en kan er  gebeuren wat normaal gesproken niet mogelijk of uitvoerbaar is. Dit is één van de redenen dat onderwijs als een van de sectoren wordt genoemd waarin VR een grote impact gaat hebben.  We weten al jaren dat mensen leren door ervaringen. Een student die een ervaring opdoet leert velen malen meer dan een student die alleen uitleg krijgt van de docent. Juist in VR gaan studenten ervaringen beleven die ze normaal gesproken niet snel opdoen. Ofwel omdat deze fysiek onmogelijk zijn of gewoonweg financieel niet haalbaar. Neem bijvoorbeeld een geschiedenisles bij het Colosseum in Rome uit 1805 of een natuurkundeles waarbij de student met pijl en boog de effecten van de zwaartekracht leert. “Experiences” zijn het toverwoord en VR geeft ons de tools in handen om studenten te laten leren door ervaringen.

Velen weten dat het onderwijs per definitie niet snel meegaat met technologische trends. Waarom zal dat voor VR anders zijn? Eén van de belangrijke redenen dat VR binnen enkele jaren impact gaat hebben in het onderwijs zijn de smartphones die alle studenten bezitten. Huidige smartphones zijn nu al krachtig genoeg om een virtuele wereld te tonen en de mogelijkheden worden in de toekomst alleen maar beter. Met het downloaden van een app en een simpele VR-bril kunnen studenten nu al virtuele werelden betreden.

Dus vandaag de dag kun je al met VR in de klas aan de slag. Schaf een paar cardboards aan (10 euro per stuk) en ontdek samen met jouw studenten de mogelijkheden van virtual reality!

 

Facebooktwitterlinkedinmail Deel deze informatie...

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *